Wednesday, June 8, 2011

Mampu ke ??

بسم الله الرحمن الرحيم

Dakwah?? Bersedia ke aku nak 'bawa' org, ilmu tak cukup lagi, diri pon tak berapa baik sangat,
mampu ke ? huhu...ana yakin inilah persoalan yang mungkin pernah kita atau orang lain mungkin fikirkan.

Alhamdulillah, di waktu ini kita masih mengecapi nikmat Iman dan Islam, ditambah lagi nikmat tarbiyah, nikmat yang tidak ternilai yang Allah berikan pada kita. Namun bagaimana kita tunjukkan rasa syukur kita ? Adakah cukup dengan tarbiyah untuk kita je? Cukup ke sekadar kita ikut tarbiyah? Sedang orang disekeliling kita penuh dengan kemungkaran dan kejahatan, bukan ke Allah akan menimpakan azab kepada orang yg berbuat dosa tapi pada orang yang soleh juga ??

"Boleh ke suatu tempat yang aman dihancurkan?" Saidina Umar menjawab " Boleh, sekiranya orang yang berbuat kejahatan lebih daripada orang yang buat kebaikan." Jelas kan kat sini, tak ada cara lain, tidak boleh tidak kita kena juga sampaikan walaupun satu ayat dan dengan kata lain berdakwah.

Rasulullah bersabda, "Sampaikan dariku walaupun sepotong ayat."

So ayat ini pon jelas Rasulullah suruh kita berdakwah walau hanya dengan mengajak orang solat asar & tegur kawan-kawan kalau mereka buat salah.

" Saya nak buat apa sekarang ni ? Nak ikut tarbiyah ke berdakwah? Diri pon tak betul lagi." Aminah, 21 bertanya

- Aminah kena perbaiki diri dahulu dan ajak orang lain, Hassan Al-Basri sebelum dia mengajak, berdakwah pada orang lain, dia akan pastikan diri dia dah lakukan dahulu. Tarbiyah mesti jalan seiring dengan dakwah. Dengan dakwah kita akan jadi lebih matang dan faham tentang agama.

Ana tak baik lagi? Buat apa nak ajak orang buat baik !

Sesungguhnya pemikiran di atas adalah SALAH, nak dakwah tak payah tunggu kita baik dulu. Buktinya, cuba kita tengok sejarah balik....

  • Abu Bakr , masuk islam terus berdakwah
  • Saad bin Muaz, masuk islam, terus berdakwah
  • KITA?
Sebab dengan dakwahlah, Allah akan jadikan kita baik, Allah tarbiyah kita dengan sifat SABAR, dakwah juga akan mendidik kita jadi BERANI, YAKIN dll. Senang cerita, sambil baiki diri, sambil berdakwah. Bukan baiki diri baru dakwah...itu SILAP !


Hai orang-orang yang beriman, bertakwalah kamu kepada Allah dan katakanlah perkataan yang benar, (Al Ahzab:70)

niscaya Allah memperbaiki bagimu amalan-amalanmu dan mengampuni bagimu dosa-dosamu. Dan barangsiapa mentaati Allah dan Rasul-Nya, maka sesungguhnya ia telah mendapat kemenangan yang besar. (Al Ahzab:71)


:: sharing dari pembacaan yang ana dapat dari muqawwamah (buletin hira') utk sahabat2 yang ana kasihi sekalian dan untuk ana juga sebagai kekuatan utk terus tsabat dan kuat , semoga bermanfaat ::


1 comments:

Thuwaibah Shafie said...

mcm prnh bc je sblm ni..
hehe..^_^

Post a Comment