Friday, May 27, 2011

Baitul Muslim


Segala puji bagi Allah s.w.t, kita memujinya, meminta pertolongan dan memohon pengampunan padaNya dan kita berlindung kepada Allah dari keburukan diri dan kejahatan amal perbuatan kita. Siapa yang diberi petunjuk tidak akan ada yang menyesatkan dan siapa yang disesatkan olehNya tidak akan ada pula yang dapat memberi hidayah..

Asslamualaikumwarahmatullahiwabaratuh…alhamdulillah syukur kerna dikurniakan dengan nikmat Iman & Islam dan jadikanlah kita antara golongan yg senantiasa bersyukur kepadaNya…

Sedikit perkongsian, mari kita sama-sama mengambil ibrah dari daurah yang lepas iaitu mengenai Baitul Muslim yg telah disampaikan oleh M.Cik Aminah.

Apa itu Baitul Muslim?

Ya, fitrah manusia sendiri yang ingin menyayangi dan disayangi..jawapan yang diberika oleh para akhowat yang sungguh bersemangat di atas persoalan di atas antaranya ialah rumahtangga ISLAM, penyatuan dua individu Muslim, melalui perantaraan, dari keluarga para Duat, tatacara perkahwinan dan sebagainya. Namun sejauh mana kita melihat institusi kekeluargaan Islam itu adakah sekadar kebahagiaan atau kita benar-benar memperhambakan diri kita untuk ISLAM & DAKWAH.. Antara institusi kekeluargaan dalam Islam adalah bertujuan untuk pengekalan dan penerusan umat manusia, perlindungan akhlak dan tatasusila, kestabilan hubungan kerohanian dan yang penting ialah proses perbentukan.

Apakah Ciri-ciri sebuah keluarga muslim?

1) Menanamkan Aqidah tauhid yang mantap di dalam diri setiap ahli keluarga

2) Menghidupkan suasana keluarga dengan suasana Islam

3) Menjalinkan hubungan baik dengan jiran-jiran

4) Menanamkan mawaddah wa Rahmah (rasa kasih saying) antara suami isteri

5) Berlapang dada dengan kekurangan pasangan masing-masing

6) Saling bertolong bantu dalam urusan rumah tangga..

Akhawat yang disayangi…

Rasulullah s.a.w. telah mengarahkan kita kepada yang demikian dengan sabda baginda:

“Wanita itu dinikahi kerana empat perkara: kerana hartanya, kerana tarafnya, keturunannya dan pangkatnya, kerana kecantikannya dan kerana agamanya. Maka hendaklah kamu mengambil wanita yang beragama supaya kamu berbahagia”.

Maka beruntunglah sesiapa yang mempunyai agama..yuk kita mencintai Allah dan Rasul-Nya melebihi cinta terhadap makhluk kerana IA adalah cinta yang hakiki dan abadi dan sekalipun hati yang pecah dan retak apabila di berikan kepada makhluk pastinya akan bertambah retak lantas terburai hancur, tapi apabila hatimu di serahkan kepada Allah ia akan bertaut kembali …sungguh indahnya peribadi Muslim…

Apa dalil2 pensyariatannya??

Surah An-Nisa’ 4:1

“Hai sekalian manusia, bertakwalah kepada Tuhan-mu yang telah menciptakan kamu dari seorang diri, dan dari padanya[263] Allah menciptakan isterinya; dan dari pada keduanya Allah memperkembang biakkan laki-laki dan perempuan yang banyak. Dan bertakwalah kepada Allah yang dengan (mempergunakan) nama-Nya kamu saling meminta satu sama lain[264], dan (peliharalah) hubungan silaturrahim. Sesungguhnya Allah selalu menjaga dan mengawasi kamu”

Surah An-Nahl:72

Allah menjadikan bagi kamu isteri-isteri dari jenis kamu sendiri dan menjadikan bagimu dari isteri-isteri kamu itu, anak-anak dan cucu-cucu, dan memberimu rezki dari yang baik-baik. Maka mengapakah mereka beriman kepada yang bathil dan mengingkari nikmat Allah ?"

Surah Yassin :36

Maha Suci Tuhan yang telah menciptakan pasangan-pasangan semuanya, baik dari apa yang ditumbuhkan oleh bumi dan dari diri mereka maupun dari apa yang tidak mereka ketahui.

Surah Ar-Ruum: 21

Dan di antara tanda-tanda kekuasaan-Nya ialah Dia menciptakan untukmu isteri-isteri dari jenismu sendiri, supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan dijadikan-Nya diantaramu rasa kasih dan sayang. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi kaum yang berfikir.

Surah Dzariyat : 49

Dan segala sesuatu Kami ciptakan berpasang-pasangan supaya kamu mengingat kebesaran Allah

Alhamdulillah….Jangan Bersedih, Engkau Akan Mendapatkan Pasangan…. KASIH manusia sering bermusim,sayang manusia tiada abadi.Kasih Tuhan tiada bertepi, sayang Tuhan janji-Nya pasti. Jalan inilah yang menghantarkan Nabi saw menikahi istri-istrinya. Jalan ini yang mengantarkan Ummu Sulaim menerima pinangan Abu Thalhah. Jalan yang menyebabkan bertemunya Ali r.a dan Fatimah az-Zahra dalam sebuah keluarga.Di jalan dakwah jugalah Nabi saw menikahi Ummahatul Mukminin..

Antara pesan M.Cik , usahlah idamkan sesuatu yang ideal. Memilih perlu tetapi janganlah terlalu. Pesan Nabi S.A.W, pilihlah yang beragama. Sebagai pejuang Islam. Itulah yang terbaik. Sesungguhnya Allah ciptakan lelaki dan perempuan untuk saling kenal mengenali, dan lengkap melengkapi…

….istikharah mencari jawapan untuk menggapai alhubfillah wa lillah,dalam doa kubersimpuh pasrah,memohon datangnya jawapan kepada Sang Pemberi Hidayah,bila jawapan itu masih tergantung di langit,maka turunkanlah,bila jawapan itu masih terpendam di perut bumi,maka keluarkanlah,bila jawapan itu sulit kuraih,maka mudahkanlah,jika jawapan itu masih jauh,maka dekatkanlah…petikan dari Buku Istikharah Cinta..

akhawat yg disayangi amalkanlah doa di atas ye..


Lagu tema malam tersebut…J

Jodoh dan Takdir

Album : Nasyeed Underground - Vol.1
Munsyid : MISK
http://liriknasyid.com

Selalu aku berdoa kepada Yang Maha Esa
Moga dikurnia seorang ratu di jiwa
Tempat untuk kuluahkan segala rasa
Perasaan yg tersimpan seribu satu makna

Di kala aku keseorangan
dia penghibur dan jua peneman
hati yg sayu tidak kesepian
duka dan lara tiada keresahan

Ya Allah tidak ku pinta yg menawan
tidak kuharap yg hartawan
bukan jua kerna kedudukan
cuma kudamba insan yang sepadan

Kasihnya sejati bukannya kerna paksaan
biarpun derita yg menjadi rintangan
ketulusannya yg tiada bandingan
tercipta ayu indahnya peribadi insan






written by : Kak Liyana Maiza Mohamed Daud

0 comments:

Post a Comment