Saturday, May 21, 2011

.: I'dad Ijazah :.

بسم الله الرحمن الرحيم

Alhamdulillah, akhirnya berakhir juga fatrah imtihan setelah beberapa minggu berhempas pulas mengulangkaji pelajaran sebagai persediaan bagi menghadapi peperiksaan akhir untuk semester ini. Namun, dalam kesibukan masing-masing cuba untuk dapatkan yang terbaik dalam final exam ini, InsyaAllah, tidak akan dilupakan tujuan sebenar hidup ini.. Bukan semata-mata untuk mendapatkan kejayaan di dunia sahaja, malahan kejayaan di akhirat juga kerana kejayaan di dunia itu sebagai satu 'alat' untuk mencapai kejayaan di akhirat kelak. InsyaAllah..
Setelah berakhir exam, majoriti dari kalangan mahasiswa/i kalau boleh nak balik ke kampung halaman secepat mungkin. Namun, kami ketika itu kami masih setia di Nilai, untuk mengikuti program Rehlah Jom Jalan-Jalan pada 14 - 15 Mei yang diadakan di Bagan Lalang sebagai persediaan kami sebelum pulang ke kampung. Actually, for me.. rehlah ini juga sebagai satu wasilah untuk kami semua "recharge" our 'IMAN' yang kemungkinannya semakin lemah dek kesibukan masing2 dengan ulangkaji pelajaran dan kadangkala terleka bagi menunaikan hak kepada nya. Banyak games dan aktiviti yang diadakan sepanjang rehlah 3J ini, antaranya BBQ, Explorace, Pengisian Tarbiyyah Dzatiyyah by Kak Nida, Tayangan Video dan sebagainya. [kupasan bg slot2 ini akan di post kan pada post yang akan datang]. Kami juga diberi beberapa tugasan sepanjang program ini termasuk hafal hadith 1..


Setelah selesai rehlah 3J pada 14&15 Mei 2011, kami menyambung lagi I'dad Ijazah @ 'Utlah kami dengan berdaurah pada 16-20 Mei 2011 yang bertempat di rumah Kak Nida di Nilai Impian. Antara pengisian bagi Daurah Bina Iman ini adalah mengenai Sirah Rasulullah + Sahabat, Hadith 12 & 13, Syahadah dan Tuntutannya, Manusia dan Kebenaran, Baitul Muslim, Dakwah Fardiah, Ziarah Tokoh.

InsyaAllah, akan ada entri yang akan mengupas slot2 yang kami ikuti sepanjang daurah bina iman ini dan Alhamdulillah,banyak yang dapat kami jadikan bekalan dan pedoman daripada setiap slot dalam daurah ini bagi menghadapi hari-hari yang mendatang di jalan yang sangat panjang ini. Wallahua'lam




“Wahai Tuhan yang membolak-balikkan hati,
Tetapkanlah hati-hati kami di atas agamaMu dan ketaatan kepadaMu.”

0 comments:

Post a Comment